90 elever fra Sønderbro-skolen i Aalborg tidobler deres tyske ordforråd på bare 3 uger med memo undervisning.
Memo Danmark har nu kastet sig over udvikling af materialer til tilegnelse af ordforråd på tysk, og gennemført et pilotprojekt i samarbejde med Sønderbroskolen og Skoleforvaltningen i Aalborg. Fire tysklærere er blevet memocertificerede og har været i praktik i deres egne klasser – to klasser på 6. årgang og tre klasser på 7. årgang på Sønderbroskolen. Alle elever har haft en daglig lektion i tre uger – Memo Danmark har undervist i den første uge, og tysklærerne har undervist i uge to og tre.
Pensum har været 60 substantiver og deres køn i tre af klasserne (48 elever), og yderligere 40 verber og deres bøjning i to klasser (42 elever). Eleverne er testet individuelt i alle ordene, substantivernes køn og om verberne bøjes regelmæssigt eller uregelmæssigt. Denne test er gennemført i ugen op til undervisningsforløbet og igen i ugen efter undervisningsforløbet.
Elevernes gennemsnitlige kendskab til ordene er steget fra 8% til 81%.
Sådan fordelte eleverne sig:
(x-aksen er antal godkendte besvarelser i procent; y-aksen er antal elever)
Både elever, lærere, Sønderbroskolens ledelse og Skoleforvaltningen har været begejstrede for forløbet. Det er vi også i Memo Danmark, og vi er klar til at rykke ud og gennemføre mindre omfattende forløb på andre skoler, der måtte være interesserede. Og selvfølgelig går vi straks i gang med at udvikle flere materialer.
Eleverne er blevet testet individuelt igen i uge 50 (test 3) – godt 4 måneder efter undervisningsforløbets start – for at få et billede af langtidseffekten. I den mellemliggende periode er der stort set ikke blevet fokuseret på ordpakken i timerne.
Elevernes gennemsnitlige resultat: Test 1 – 8% / Test 2 – 81% / Test 3 – 80%
“Det er imponerende, at samtlige 6. og 7. klasses elever har haft en vild progression i ordkendskab. Resultatet er flot, og jeg er begejstret over, at ordene virkelige hænger fast. Eleverne har taget læringen til sig, og de er selv meget stolte og oplever, at de er blevet dygtigere. Vi har arbejdet eksperimenterende, og eleverne har fået endnu mere mod på den sproglige verden”
Ann Katrine Rannestad, konsulent, Skoleforvaltningen i Aalborg
Artikel på Folkeskolen.dk:
100 ord på 3 uger
Blogs på Folkeskolen.dk:
del 1: Intet husket – intet lært
del 2: Von nichts kommt nichts!
del 3: Ordforrådstilegnelse må aldrig stå alene
del 4: Åh…det er hos Asger!
TV2/Nord 02.11.18 nyhedsindslag
Aalborg Kommunes Skoler på Facebook
Skoleforvaltningen i Aalborg på linkedin
Tysklærerforeningens nyhedsbrev
Og så har P4 Nordjylland lavet dette interview på Sønderbroskolen – afspil her:
Certificering af lærere
Seminarer for alle lærere
Foredrag og temadage
Vores ordpakker til tysk
Kontakt os hvis du har spørgsmål eller ønsker mere information.