De nybagte tysklærere fra Den frie Lærerskole kommer ud med en fuld Memo-certificering.
Memo har med succes gjort sin entré på læreruddannelsen. Memo Danmark har i skoleåret 2021-2022 certificeret 15 lærerstuderende på Den frie Lærerskole i Ollerup på Fyn.
Lærer og kursusleder, Bent Hansen, har lavet denne anmeldelse af forløbet:
Ollerup den 30.december 2021
“Vurdering af Memoteknik-forløbet på Den frie Lærerskole i Ollerup
Den frie Lærerskole uddanner lærere til de frie skoler (fri-, efter- og højskoler). Uddannelsen er 5-årig og indeholder et praktikår, hvor de studerende arbejder som lærere på almindelige lærervilkår. Vi tilbyder de samme linjefag som professionshøjskolerne.
Tysk er et meget populært fag og vi uddanner pt. omkring 25-30% af landets tysklærere til grundskolen. Efter at jeg har deltaget i et forløb arrangeret af Memo Danmark, aftalte vi et lignende forløb for vores tysk-studerende på 4.-5.årgang.
Kurset strakte sig over flere moduler og indeholdt en introduktion til teori om hukommelse, samt hvordan den kan bruges aktivt i undervisningen generelt og særdeles i forhold til tysk. De studerende lærte en række ord på farsi og italiensk, for at anskueliggøre metoden med et for dem ukendt sprog. Der var meget positive reaktioner, da de fleste ord stadig blev husket 1-2 uger efter at de var lært. Derefter lærte de studerende 30 tyske gloser, som de bagefter skulle undervise en række klasser i. Dette forløb indeholdt også individuel coaching, så de studerende blev bedre klædt på til at varetage undervisningen i overensstemmelse med Memo Danmarks standarder.
Efterfølgende har de studerende afprøvet dette på en række fynske friskoler i 5.-6.-7.klasser. Samstemmende har de studerende vurderet, at de følte sig godt klædt på til at undervise eleverne i memoteknikken og oplevet gode resultater, når de har evalueret elevernes hukommelse af ordene efter 1-2 uger.
Min vurdering er, at forløbet med hukommelsestræningen er et meget relevant og brugbart supplement til ordforrådstilegnelsen i begynderundervisningen. Det er samtidig et afvekslende og sjovt indslag i undervisningen, som ikke kan stå alene, da der efterfølgende skal arbejdes med at arbejde i dybden med ordene. De studerende havde de bedste erfaringer med at lære eleverne ordene, hvor det var et kort intensivt tilbagevendende forløb med f.eks. 5 ord i begyndelsen af timerne.
I evalueringen af forløbet blev det af flere studerende nævnt, at de efter endt uddannelse fortsat vil bruge det i deres tyskundervisning, ligesom de også har fået øjnene op for potentialet i andre fag, som også blev præsenteret på kurset.
Alle er velkommen til at kontakte mig for yderligere information.
Med venlig hilsen”
Bent Hansen, cand.mag.pæd og underviser i tysk på Den frie Lærerskole
bent@laererskolen.dk