“Implementeringen af Memo Danmarks materialer, metoder og teknikker i danskundervisning har været en kæmpe succesoplevelse for både mig som underviser og mine kursister. Mine kursister og jeg havde en fest i undervisningen, ikke blot fordi undervisningsmaterialet er designet til at være sjovt, men også fordi mange oplevede, at de faktisk tog alle ord med sig ud af lokalet og den næste dag – og 3 uger efter kunne de stadig huske dem og bringe dem meningsfyldt i spil i undervisningen.”
“Det er meget tilfredsstillende som underviser at erfare, hvordan vokabulariet og dets basisgrammatik rodfæster sig i kursisternes hukommelse. Metoden udmærker sig ved at knytte svært tilgængelige grammatiske regler til det ord, som indlæreres; eksempelvis knækkes koden ift. at lære kursisterne at huske substantivernes artikler, hvorefter de kan danne sætninger og syntagmer med den rette kongruens – det med en hastighed og sikkerhed som, jeg før ville have sagt, var tæt på umulig.”
Lasse Gjøll Hansen, voksenunderviser, Røde Kors / Region Midt- og Vestsjælland – certificeret memolærer
“Memo Danmarks undervisningsmetoder er ikke noget, jeg selv ville være kommet på – det ligger ret langt fra den måde, jeg normalt underviser på. Men efter at have afprøvet materiale og metoder i min tyskundervisning i 7. klasse kan jeg konstatere, at det er noget, der virker!
Kombinationen af ordforrådstilegnelse og fokus på husketeknikker har været en stor succes for ALLE elever i klassen; de har alle oplevet stor og målbar fremgang i deres ordforråd og ikke mindst i deres kendskab til ordenes køn (der, die, das), som ellers ofte er svært at få lært på tysk. De har lært en masse nye ord og de har lært at HUSKE dem. Gennem en test før og efter forløbet, er elevernes læringsfremskridt også blevet tydelige for dem selv og det har givet dem en masse motivation ift. at arbejde videre med tyskfaget. Og det kan jeg som tysklærer jo kun være begejstret for 🙂
Undervejs i forløbet har jeg selv fået øjnene op for, hvordan husketeknikker kan bruges på forskellige måder og hvordan de kan være en hjælp, når der skal læres nyt – ikke kun i tysk, men også i andre fag.”
Anja Løgtholt, tysklærer, Aalborg – certificeret memolærer
“Da Bjarke fra Memo Danmark først kom til mig med sin idé var jeg mildest talt skeptisk. Som rutineret andetsprogsunderviser ”ved” jeg jo, at kursisterne ikke ”kan” huske ord. Ordforrådstilegnelse er, uden sammenligning, vores største udfordring i det daglige arbejde. Og derfor tænkte jeg også, at uanset min skepsis og udfaldet, så skulle Memo Danmark have chancen for at afprøve teorien om at alle kan lære at huske.
Memo Danmark fik et hold af ”mine bedste” nyankomne asylansøgere – alle alfabetiserede på modersmål, men med et lille ordforråd på målsproget. Derudover fik de et hold elever, som kun havde begrænset eller ingen skolebaggrund og var begrænset eller slet ikke alfabetiserede på modersmål og således heller ikke på målsproget.
Og hvad var så udfaldet af Memo Danmarks forsøg? Først og fremmest blev min skepsis gjort til skamme; de KAN huske, de der kursister! Og det kan de uanset om de er veluddannede eller analfabeter på modersmålet, uanset om de er gamle eller unge, uanset køn, social klasse og farve.
Mindst ligeså vigtigt viste forsøget sig at virke utroligt motiverende på kursisterne; selvom de ikke anede om de fik ophold eller ej, og nogle endda havde fået afslag, så mødte de op til undervisningen, deltog aktivt og havde en fest. Det var tydeligt, at den succesoplevelse, som de havde, fordi de lige pludseligt kunne huske – og anvende – 100 ord og deres bøjning, gav dem en motivation som smittede af i den øvrige almindelige undervisning.
Siden den spæde start på Asylskolen i efteråret 2016 er jeg kun blevet endnu mere overbevist;
Memo Danmark har et værktøj, som har så meget potentiale og så meget gevinst i undervisningen at jeg håber, den bliver en selvfølge i al sprogundervisning i Danmark!”
Joan Lowe, Underviser i Dansk som Andetsprog
Stor succes med husketeknikker til tysk i Aalborg
Certificering af lærere på 5 skoler mere i Aalborg