Når man lærer et sprog, er det vigtigt, at man får et stort ordforråd – og helst i en fart. Præcis samme tankegang gælder i al anden undervisning. Uanset hvad man skal lære, er der noget grundlæggende viden, som skal være på plads – dvs. det skal forstås og huskes, så det efterfølgende arbejde har et sikkert fundament at stå på. Og hvis det er sjovt at blive undervist, hvis det er sjovt at øve sig, og hvis det oven i købet er let at huske det, man har lært, ja så må det, alt andet lige, styrke motivationen!
Vi kalder vores koncept Memo, og det er et supplement til den normale undervisning. Det handler om at give elever og lærere et værktøj, der kan hjælpe med fastholdelse af ny viden i langtidshukommelsen. Vi benytter en håndfuld anerkendte husketeknikker, der er yderst effektive til memorering af relevant kernefagligt vidensstof.
I sprogundervisningen – som har været vores udgangspunkt – ligger fokus på ordforrådstilegnelse, og vi arbejder indtil videre med substantiver, verber og adjektiver. Hvor den normale undervisning, med sin indirekte tilgang til ordforrådstilegnelse, skaber dybde i sproget, kan vi, med den direkte tilgang til ordforrådstilegnelse, være med til, hurtigt og effektivt, at skabe bredde i sproget.
Vi er i fuld gang med udvikling af materialer til en lang række andre fag, og har indtil videre særligt fokus på dansk og matematik til grundskolen samt fransk, spansk og tysk til ungdomsuddannelserne.
Undervisningen foregår som udgangspunkt i isolerede forløb, hvor eleverne primært beskæftiger sig med indlæring af udvalgt stof ved hjælp af husketeknikker – evt. som kickstartsforløb. Vi kan stå for undervisningen, men vi tilbyder også en efteruddannelse til lærere og efterfølgende online-materialer til brug i undervisningen. Og når eleverne øver sig hjemme, kan det foregå på deres mobiler.
Du er meget velkommen til at skrive til os, hvis du ønsker yderligere uddybning, eller hvis du bare gerne vil vide mere om Memo Danmark.
Vores vision er at gøre undervisning i Danmark mere effektiv, og gennem synlig læring mere motiverende.