Fire asylskolelærere fra Dansk Røde Kors er nu certificerede Memo-lærere. Der er blevet undervist på farsi, dari og arabisk i fire klasser – to klasser i Jelling og to klasser i Dianalund. De fire klasser er blevet sammensat til forløbet, og hver klasse har fået 15 timers memo-undervisning.
Samtidig er fire beboere fra Center Jelling og Center Dianalund blevet certificerede Memo-tolke. Tolkene har deltaget i hele undervisningsforløbet i tæt samarbejde med lærerne.
Her er en udtalelse fra en af lederne af projektet:
“I 2017 overværede jeg memoteknik undervisningen i praksis i Røde Kors Asylafdeling i skolen i Dianalund. Det er et supergodt koncept, inspirerende og motiverende for både analfabeter/og asylansøgere med uddannelse i bagagen. Med den alternative tilgang til indlæring kører motivationen i højeste gear og klasseværelset sprudler virkelig af ivrig deltagelse og engagement fra elever og underviser. Eleverne oplever, at de kan huske ordene – og statistikken viser, at progressionen er helt i top. For det er nemlig fantastisk sjovt at deltage i denne form for undervisning, hvor erkendelsen af, at den enkelte virkelig mærker fremskridt fra gang til gang, også styrker motivation til fremmøde, fremmer de sociale relationer og meget meget mere.
Mine allerbedste anbefalinger til ildsjælen Bjarke, konceptet memoteknik, som er et super værktøj som efter min mening bør anvendes i sprogundervisning overalt.”
Dorthe Kierkegaard, Tidligere leder af Voksenundervisning og -aktivering Røde Kors Asylafdeling – region Midtsjælland