Tre klasser med elever fra Iran, Irak og Afghanistan scorer topkarakterer i danske substantiver med Memo. Eleverne er blevet undervist i 100 danske substantiver, herunder ordets artikel (en/et). Hver klasse har fået 12 timers undervisning fordelt over 4 uger, og alle elever er herefter individuelt testet.
Vi målte ikke elevernes kendskab til ordene, før vi startede undervisningen, men elevernes lærere vurderer, at den gennemsnitlige score ville have været max. 4-5 %. Der var meget stor spredning i forhold til elevernes skolemæssige baggrund – en elev var analfabet, en elev havde haft 13 års skolegang. Til den afsluttende test, hvor ordets artikel (en/et) blev vægtet lige så højt som selve ordet, var den gennemsnitlige score på 99,65 %.
Her er en kommentar fra en af skolens lærere:
“Da Bjarke fra Memo Danmark først kom til mig med sin idé var jeg mildest talt skeptisk. Som rutineret andetsprogsunderviser ”ved” jeg jo, at kursisterne ikke ”kan” huske ord. Ordforrådstilegnelse er, uden sammenligning, vores største udfordring i det daglige arbejde. Og derfor tænkte jeg også, at uanset min skepsis og udfaldet, så skulle Memo Danmark have chancen for at afprøve teorien om at alle kan lære at huske.
Memo Danmark fik et hold af ”mine bedste” nyankomne asylansøgere – alle alfabetiserede på modersmål, men med et lille ordforråd på målsproget. Derudover fik de et hold elever, som kun havde begrænset eller ingen skolebaggrund og var begrænset eller slet ikke alfabetiserede på modersmål og således heller ikke på målsproget.
Og hvad var så udfaldet af Memo Danmarks forsøg? Først og fremmest blev min skepsis gjort til skamme; de KAN huske, de der kursister! Og det kan de uanset om de er veluddannede eller analfabeter på modersmålet, uanset om de er gamle eller unge, uanset køn, social klasse og farve.
Mindst ligeså vigtigt viste forsøget sig at virke utroligt motiverende på kursisterne; selvom de ikke anede om de fik ophold eller ej, og nogle endda havde fået afslag, så mødte de op til undervisningen, deltog aktivt og havde en fest. Det var tydeligt, at den succesoplevelse, som de havde, fordi de lige pludseligt kunne huske – og anvende – 100 ord og deres bøjning, gav dem en motivation som smittede af i den øvrige almindelige undervisning.
Siden den spæde start på Asylskolen i efteråret 2016 er jeg kun blevet endnu mere overbevist;
Memo Danmark har et værktøj, som har så meget potentiale og så meget gevinst i undervisningen at jeg håber, den bliver en selvfølge i al sprogundervisning i Danmark!”
Joan Lowe, Underviser i Dansk som Andetsprog